De Peelgemeenten hebben genoeg te bieden zoals prachtige natuur. (Foto Dory Verberne)

Peelgemeenten starten online platform om regio te promoten

vrijdag 20 november 2020 - 11:14|Bram Vannisselroij

REGIO - De zes Peelgemeenten slaan de handen ineen om de regio op de kaart te zetten. De werkgelegenheid in de sector toerisme en recreatie is in de Peelregio de laatste tien jaar met twee procent afgenomen. Om het gebied voor toeristen te promoten wordt er een nieuw online platform gelanceerd. Daarnaast starten begin 2021 twee regiomarketeers die gaan werken aan toeristische marketing in de Peel. “Er is nog een wereld te winnen.”

Al voor de coronacrisis kromp de werkgelegenheid binnen de vrijetijdssector in de regio tot net onder de 5500 banen. Dat is opvallend aangezien in de gehele provincie Noord-Brabant de werkgelegenheid het laatste decennia juist met elf procent steeg. Daarom gaan de gemeenten Deurne, Helmond, Asten Someren, Gemert-Bakel en Laarbeek een samenwerking aan.

Het plan is een initiatief van Innovatiehuis De Peel. Volgens projectleider vrijetijdseconomie Willem Moors is de tijd nu rijp. “Begin dit jaar kregen wij bericht van de Stichting Peelpromotie, een stichting waar vijf VVV’s uit de Peel samenwerken, dat VVV Nederland per 1 januari 2021 stopt met alle data- en webplatforms voor de VVV’s. Stichting Peelpromotie had al veel voorwerk gedaan en werkte aan een alternatief en uiteindelijk zijn onze wegen samengekomen. In plaats van allemaal aparte nieuwe websites te ontwikkelen, slaan we nu de handen ineen. We maken samen met de VVV’s in de Peel één toeristisch platform waarop het toeristisch en recreatieve aanbod van alle Peelgemeenten gepresenteerd wordt”, legt Moors uit.

Dat is volgens de projectleider hard nodig want de zoektocht naar een dagje uit begint in deze tijd bijna altijd online. De Peelgemeenten promoten nu nog vooral het eigen dorp of stad. “Als we samenwerken in de Peel en onze krachten bundelen, kunnen we nog meer bereiken. Deze regio heeft echt veel te bieden op het gebied van onder meer musea, erfgoed, natuur, wandel- en fietsvoorzieningen en horeca”, aldus Moors. 

Aanhaken op Eindhoven
Naast het onderling versterken van de verbindingen tussen de Peelgemeenten, sluit het project ook aan op de Brainport-regio. Moors: “In Eindhoven ontwikkelen ze een digitaal toeristisch platform, waar wij weer op aanhaken met onze website”, vervolgt Moors. “Deze website wordt het centrale punt voor vrijetijdsaanbod in 21 gemeenten. Door hierop aan te sluiten, willen we mensen die geïnteresseerd zijn om te recreëren in Eindhoven ook verleiden tot een bezoek aan de Peel.” 

Om het project van de grond te krijgen worden er twee regiomarketeers aangesteld. De bedoeling is dat zij begin 2021 van start gaan. “Het is kort dag, want het toeristische seizoen staat alweer voor de deur.  Daarom zijn we inmiddels begonnen met de wervingsprocedures.” De marketeers hoeven niet zelf in de Peelgemeenten te wonen. Moors: “Maar dat is natuurlijk wel een pré. Het belangrijkste is dat ze affiniteit met het gebied hebben. Hun eerste taak is het ontwikkelen van het online platform samen met de VVV’s. Daarnaast hebben zij een aanjagende taak voor marketing en promotie van de Peel.”

'Deze regio heeft echt veel te bieden'

De marketeers gaan zich onder meer richten op het stimuleren van samenwerking binnen de sector, het verbinden van het toeristisch en recreatief aanbod binnen de Peel, het aanjagen van nieuwe initiatieven en het ontwikkelen van nieuwe marketingproducten. Moors: “Die toeristische informatie delen we vervolgens op de website, maar ook op social media en in folders en flyers.” De concrete doelstellingen worden in kaart gebracht samen met de regiomarketeers.

Nieuwe evenementen
We willen in ieder geval dat het aantal banen in de vrijetijdssector groeit en dat er nieuwe acties en campagnes worden opgezet. Ook het organiseren van nieuwe evenementen is een optie. Daarin willen we iedereen meenemen, denk daarbij aan horeca en ondernemers, maar ook de verschillende musea uit de Peelgemeenten”, besluit Moors. De vacatures voor de functie van regiomarketeer is te vinden op de websites van de Peelgemeenten.
 

Gerelateerde nieuwsberichten

Auto in brand op A67 ter hoogte van Liessel LIESSEL - Op de A67 ter hoogte van de afslag Liessel is een auto in brand gevlogen. De inzittende heeft zichzelf in veiligheid gebracht. De afrit is tot ongeveer 16.00... 25 november 2020 - 15:15
Twee films in het Cultuurcentrum DEURNE - De film Hors Normes draait zondag 22 november in het Cultuurcentrum in Deurne. De voorstelling begint om 19.30 uur, reserveren is verplicht. Tickets zijn de bestellen via www.ccd.nl... 20 november 2020 - 11:01
Gemeentehuis kleurt oranje DEURNE - Het gemeentehuis in Deurne kleurt vanaf volgende week woensdag oranje om aandacht te vragen voor de internationale campagne ‘Orange the World’ van de Verenigde Naties om geweld tegen... 20 november 2020 - 10:54
Herfst, herfst en nog eens herfst DEURNE - De afgelopen weken lieten wij al de pracht en praal van de natuur in de omgeving van Deurne en omstreken zien. Ook deze week hebben jullie weer flink... 20 november 2020 - 09:38
Boekpresentatie ‘Deurne vertelt’ DEURNE - De boekpresentatie van het boek ‘Deurne vertelt’, geschreven door Marlon Tielemans, vond afgelopen maandag plaats. Uiteraard gebeurde dit met inachtneming van alle maatregelen die vanwege corona nodig zijn... 19 november 2020 - 19:43
´De drempel is voor sommigen nog te hoog´ DEURNE – Deurnenaren met financiële problemen kunnen sinds 2012 terecht bij Grip Op Schuld (GOS). Zij begeleiden Deurenaren om uit de schulden te komen. Helaas zijn er ook gevallen van... 19 november 2020 - 17:21